A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán építészmérnöki szerzett diplomát, majd tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán folytatta, ahol szobrászatot, majd építészetet tanult. Az egyetem elvégzése után az egyetemen tanított. Számos 3D-s logikai játékot fejlesztett ki, melyek közül a legismertebb a Rubik-kocka. A Rubik kocka mellett számos játékot szabadalmaztatott, többek között 1977-ben a ’bűvös kígyó’ és 1985-ben a ’bűvös négyzetek’ nevű játékokat, melyeket szintén milliós darabszámban vásárolnak világszerte. Mindezek mellett aktívan folytatott építészi és belsőépítészeti tevékenységeket. A Magyar Mérnökakadémia, a Csodák Palotája és napjainkban az Aquincumi Technológiai Intézet (AIT-Budapest) társalapítója, ahol legutóbb alkotott köztéri szobrát is bemutatják. Számos magyar és nemzetközi elismerés birtokosaként több kiemelt, az innovációt és kreativitást támogató nemzetközi projektben vesz részt. Az Európai Bizottság 2009-et a Kreativitás és Innováció Európai Évének nyilvánította. Az év eseményeinek nagykövetéül Rubik Ernőt kérték fel. Az Európai Innovációs Díj zsűritagja volt 2011-ben és 2012-ben.